حرز امام جواد علیه السلام

درستی یا نادرستی حرز ها ❤️ حرز امام جواد علیه السلام

درستی و نادرستی حرز

درستی یا نادرستی انتساب حرز ها

داوری درباره درستی و نادرستی حرز ها انتساب آنها به معصومان ، به بررسی دقیق حدیث شناختی یک یک آنها از حيث اتصال و انقطاع اسانید

و وثاقت و عدم وثاقت راویان نیاز دارد از پاره ای از احادیث متضمن حرزها از نظر سند انتقاد شده است گفتنی است

که گاهی یک حرز و سبب ورود آن، به دو امام نسبت داده شده است. مثلاً، حرزی از امام موسى بن جعفر نقل شده و گفته شده است

که امام وقتی آن را خواند که او را در گودالی پیش درندگان انداخته ،بودند اما همان حرز و سبب ورود آن، به امام علی بن موسی الرضا هم نسبت داده شده است

ولی نسبت این روایت به امام رضا با واقعیات تاریخی تطبیق نمیکند زیرا موسی بن جعفر در حبس هارون بوده است

نه فرزندش علی بن موسی حرزهایی هم وجود دارد که نه تنها فاقد اسنادند، بلکه به هیچ یک از معصوم ب منسوب نیستند.

این قبیل حرزها صرفاً به خط يکي از عالمان دینی اند و در بخش ادعیه جوامع حدیثی چون بحارالانوار و احیاناً در دیگر کتاب های ادعیه به ثبت رسیده اند؛

بنابراین، اعتماد بر اغلب این پیشوایان حرزها از باب عمل به قاعده تسامح در ادله سنن» و عمل به مضمون اخبارُ مَنْ بَلغَ» خواهد بود.

شرف الشمس

ادعیه حجب

به جز حرزها، آیات و ادعیه و اذکاری نیز در کتابهای حدیث و ادعیه آمده است که آنها را «حُجُب» (جمع حجاب) یا «ادعیه حُجُب» یا «اَحْجِبه» و «احتجابات» خوانده اند.

این عناوین از آیات ۴۵ و ۴۶ سوره اسراء و نیز از متون برخی از همین ادعیه گرفته شده اند. این حجابها دقیقاً کارکرد حرز را دارند

و از این رو، به خواندن آنها، هنگامی که بیم خطری برود، سفارش شده است.
·
مطلب دیگر اینکه شرور از جهت فاعل از جهت خود شر و از جهت مفعول قابل تقسیم است. از جهت ،فاعل باید ببینیم که این شر را چه کسی وارد کرده است.

این میتواند انسی و یا جنّی و یا بلایای طبیعی و یا بیماریها و امثال آنها تقسیم بندی بشود به لحاظ خود شرور بیماریها

قحطیها و بلاهای طبیعی و بلاهای حیوانی و رذایل اخلاقی و وسوسه های شیطانی و اینها شرور محسوب می شوند

به لحاظ مفعول هم کسی که شر بر او وارد میشود از نفس و اهلش و عیالش و مالش و وابستگانش و عشیره اش و قبیله اش و آنچه که به شخص وابسته است

قابل تقسیم بندی و مورد بررسی است.

درستی و نادرستی حرز امام جواد علیه السلام

برگرفته از سایت ویکی فقه با تلخیص

شرف الشمس

4.5/5 - (2 امتیاز) لطفا امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *