حدیث و روایت, حرز امام جواد علیه السلام

حرز حضرت محمد (ص) ❤️ متن چهار حرز پیامبر اسلام

حرز حضرت محمد

تمام حرز حضرت محمد صلی الله علیه و اله

حضرت محمد (ص) 4 عدد حرز مخصوص داشتند که این حرز ها را براتون در این مقاله بارگذاری میکنیم

متن عربی و ترجمه حرز ها را میتوانید از این مطلب به دست بیارید با ما تا انتهای مطلب همراه باشید

سید بن طاووس در کتاب مهج الدعوات چهار حرز از حضرت رسول نقل نموده است.

حرز اول رسول اكرم صلی الله علیه و آله

حرز النبي صلى الله عليه وسلم

رَوَاهُ أَبُو الْحَسَنِ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيَّ بْنِ عَبْدِ الصَّمَدِ التَّمِيمِي عَنِ الثَّقَفِي الـ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُظَفَرِ بْنِ مُوسَى الْبَغْدَادِيُّ

قَالَ أَخْبَرَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْمَوْصِلِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو عَمْرٍ و الدُّورِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْقُرَشِيُّ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ عَمْرِو بْنِ سَعِيدٍ

الْمُؤدِبِ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ الْعَبَّاسِ عَنْ أَبِي كُرْرٍ الْمَوْصِلِهِ عَنْ عَقِيلِ بْنِ أَبِي عَقِيلٍ عَنْ آمِنَةَ أَمِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم أَنَّهَا لَمَّا حَمَلَتْ

بِهِ أَتَاهَا آتٍ فِي مَنَامِهَا فَقَالَ لَهَا حَمَلْتِ سَيِّدَ الْبَرِيَّةِ فَسَمِّيهِ مُحَمَّداً اسْمُهُ فِي التَّوْرَاةِ أَحْمَدُ وَ عَلَّقِي عَلَيْهِ هَذَا الْكِتَابَ فَاسْتَيْقَظَتْ مِنْ مَنَامِهَا

وعِنْدَ رَأْسِهَا قَصَبَةُ حَدِيدٍ فِيهَا رَقُةٌ فِيهِ كِتَابٌ بِسْمِ اللَّهِ أَسْتَرْعِيكَ رَبَّكَ وَأَعَوَّذَكَ بِالْوَاحِدِ مِنْ شَرِكُلِ الله» آمده است. اما در بحارالانوار

«بسم الله الرحمن الرحيم حَاسِدٍ قَائِم أَوْ قَاعِدِ وَ كُلَّ خَلْقٍ رَائِدٍ فِي طُرُقِ الْمَوَارِدِ لَا تَضُرُوهُ فِي يَقَظَةٍ وَ لا مَنَامٍ وَلَا فِي ظَعْنِ وَلَا فِي مَقَامٍ

سَجِيسَ الليالي وَأَوَاخِرَ الْأَيامِ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ وَحِجَابُ اللَّهِ فَوْقَ عَادِيَتِهِمْ.

در نسخه مهج الدعوات فقط «بسم کامل آمده است.

ترجمه

روایت نموده است ابو الحسن علی بن محمد بن علی بن عبدالصمد تمیمی از ثقفی که حکایت نمود به ما محمّد بن مظفر بن موسی بغدادی که گفت:

خبرداد ما را جعفر بن محمّد موصلی که حدیث نموده ما را ابو عمرو ،دوری از محمّد بـ عبد الرحمن ،قرشی از ابی سعید عمرو بن سعيد مؤدب

از فضل بن عباس، از ابی کرز ،موصلی، از عقیل بن ابی عقیل، از آمنه مادر پیامبر که به پیامبر حامله شدم در خواب دیدم که شخصی آمد و گفت ای!

آمنه حامله شده ای به شخصی که بهترین مخلوقات است، پس او را محمد نام گذار زیرا نام او در تورات احمد است و بعد از تولدش این دعا را بر او ببند.

وقتی آمنه چون از خواب بیدار شدم کنارش قصبه ای از فولاد یافت که در آن پوستی بود که این دعا و تعویذ برآن نوشته شده بود:

به نام خدا تو را به پروردگارت که پرورنده تو است میسپارم و پناه میدهم تو را به خدای یکتا از شر هر رشک برنده ایستاده و یا نشسته

و از هر مخلوق پیشی گیرنده در راههای ورود جهت آب برداشتن که ضرر نرسانند او را در بیداری و نه در خواب و نه در حرکت نمودن و نه

در ایستادن در آخر شب ها و آخر روزها. قدرت خدای تعالی بالاتر از قدرت های حسودان است و منع نمودن خدای تعالی بالاتر از دشمنی نمودن آنهاست.

۱ . منظور، قسى بن منبه بن بكر بن هوازن ثقفی بوده که موثق است. ۲ . قصبه چیزی دایره شکل و بلند که از نقره و یا فولاد ساخته میشود و وسط آن مانند نی خالی است.

 احتمال دارد که ربک به فتح با خوانده شود. یعنی ابتدا مینمایم به اسم خدا و طلب محافظت تو را میکنم از پرورنده تو. سجيس الليالی به معنی دائم و همیشه نیز آمده است.

اعتبار سنجی حرز حضرت محمد

این حرز به روایت عالم جليل القدر سيد بن طاووس در مهج الدعوات نقل شده است. دو کتاب بحار الانوار و مکاتیب الرسول از مهج الدعوات نقل کرده اند.

کافی شریف نیز همین جریان را به سند صحیح از امام باقر نقل کرده است اما از عبارات حرز فقط جملات اول آن را آورده است.

اعلام الوری طبرسی نیز این قضیه و حرز را همچون کلینی نقل کرده است.

الخرائج و الجرائح قطب الدین راوندی هم این حرز را آورده است کشف الغمة آن را از ابن خالويه عالم مشهور قرن چهارم نقل کرده است.

همچنین این جریان و دعای آن با تعبیرات مختلف در مصادر اهل سنت نیز آمده است؛ مانند:

شعب الايمان بيهقى و دلائل النبوه ابو نعیم اصفهانی و دلائل النبوه بيهقى و طبقات ابن سعد.

اما از میان منابع اهل سنت فقط نقل ابونعیم اصفهانی که شباهت بسیاری به نقل سید بن طاووس له دارد را در ذیل می آوریم:

عن ابن بريدة، عن أبيه، قال: رأت آمنة بنت وهب أم النبي له في منامها، فقيل لها: إنك قد حملت بخير البرية وسيد العالمين

فإذا ولدتيه فسميه أحمد و محمدا، وعلقي عليه هذه، قال: فانتبهت وعند رأسها صحيفة من ذهب مكتوب فيها:

الکافی، ج ۱۵ ص ۶۷۳، «… سَمِعْتُ هَاتِفا فِي الْجَوَيَقُولُ لَقَدْ وَلَدْتِيهِ سَيِّدَ الْأُمَّةِ فَإِذَا وَضَعْتِيهِ فَقُولِي – أُعِيدُهُ بِالْوَاحِدِ مِنْ شَرِّ كُلِّ حَاسِدٍ وَسَمِّيهِ مُحَمَّدًا ….»

علمه بعلوم العربية  حرز حضرت محمد

۲ . نجاشی در مورد او می گوید: « سکن حلب و مات بها، وكان عارفا بمذهبنا، مع اللغة والشعر وله كتب، منها:

كتاب منها الأول ومقتضاه ، ذكر إمامة أمير المؤمنين ، حدثنا بذلک القاضی أبو الحسين النصيبي قال: قرأته عليه بحلب

وكتاب مستحسن القراءات و الشواذ، [و] كتاب حسن في اللغة، کتاب اشتقاق الشهور و الأيام.» رجال نجاشی، ص۶۷.

.كشف الغمه في معرفه الائمه، ج۱،

۴ . شعب الإيمان، فصل في شرف أصله وطهارة مولده صلى الله عليه آله وسلم، ح ۱۳۷۴.

5 . دلائل النبوة، الفصل التاسع، ح ۷۹ .

۶ . الطبقات الكبرى، ذكر حمل آمنة برسول الله له كثيرا، ح ۱۷۵

 

أعيذه بالواحد من شر كل حاسد و كل خلق رائد من قائم وقاعد عن السبيل عائد على الفساد جاهد من نافث، أو عاقد وكل خلق مارد يأخذ بالمراصد في طرق الموارد.

أنهاهم عنه بالله الأعلى، وأحوطه منهم باليد العليا، والكف لا يرى يد الله فوق ،ایدیهم و حجاب الله دون عاديهم، لا يطردونه

ولا يضرونه في مقعد، ولا منام، ولا مسير، ولا مقام، أول الليالي، وآخر الأيام، أربع الذي مرات بهذا.»

لغات حرز حضرت محمد

نتیجه اعتبار سنجی: با وجود طرق متعدد شیعه و سنی و خصوصا نقل کافی شریف از امام باقر که با سند صحیح است میتوان نتیجه گرفت که اصل این جریان اتفاق افتاده است

و هاتفی از غیب این حرز را به حضرت آمنه تعلیم داده است. نقلها در تفصیل و اختصار این حرز متفاوت است.

نقل مرحوم سید طاووس در منابع اهل سنت خصوصا دلائل النبوه ابو نعيم اصفهانی نیز آمده و شباهت بسیاری بین آن دو دیده می شود.

همچنین آمدن بخشی از مضامین این حرز در ادعیه مختلف قوت و اعتبار آن می افزاید.

حفظ می شود بر استرعیک از ماده رعی به معنای کاری که در نتیجه موجب لذا رعايت در مقابل اهمال است

و حفظ در مقابل اضاعه در اول حرز حضرت آمنه از خداوند درخواست می کند تا فرزند گرانمایه او را حفظ کند.

در واقع رعی، عامل و سبب نسبت به حفظ محسوب می شود. البته به معنای حفظ کار می رود. حجاب الله فوق عاديتهم:

حجاب و مانعیت خداوند بالاتر از دشمنی آنها ست. الحِجَابِ الستر الحائل بين الرائى و المرئى

و هو هناك راجع إلى منع الأبصار من الإبصار بالرؤية له بما ذكر، فقام ذلك المنع مقام الستر الحائل فعبر

در حجاب علاوه بر معنای در پوشش قرار گرفتن نوش قرار گرفتن نوعی مانعیت و دفع کردن نیز وجود دارد. سجيس اللیالی:

همیشگی ورق کاغذی سفید. قصبه حدید استوانه ای تو خالی از آهن. رائد جلو دار و مقدم ابن اثیر این چنین آورده است.

حديث «الحمّى رَائِدُ الموت» أى رسوله الذي يتقدمه كما يتقدم الرائد قومه . ومنه حديث المولد أعيذك بالواحد من شركل حاسد وكل خلق رَائِد» أى متقدم بمكروه ظعن: کوچ کردن

توضیح تفسیری به نام الله از پروردگار خودت طلب میکنم که تو را با سرپرستی از خطرات دور کند تا تو حفظ شوی و تو را پناه

میدهم به یکتایی که کسی در مقابلش نیست از شر حسادت کننده چه قیام به حسادت کرده باشد و چه اینکه ممکن است

بعدا حسادت کند چرا که وقتی او یکتایی است که مقابل ندارد حسود در مقابلش نتواند قد علم کند چرا که جسود در او هضم است

و در نقشه او جا دارد و از او کاری بر نمی آید حفظ کند از شر هر خلقی که در مسیر رسیدن به و همچنین حفظ کند مقاصد

شرایجاد میکند که ضرر نزنید به او در بیداری و در خواب و نه در حال سکون و نه در حال کوچ در گذر شب ها و روزها تا ابد دست خدا بالای

دستهاست و کسی بر او فائق نشود و حجاب الله که دشمنان را پس می زند و مانع آنهاست فوق دشمنی آنهاست.

مرحوم آقای سعادت پرور مقصود انسان در حرز و تعویذ و حجاب را این طور تعریف میکنند:

حرز معصومين علیه السلام؛ پناه بردن از جلال به جمال؛ گمان میشود به طوری که از مضمون این دعا و همه آن ادعیه برمی آید)

سبب صدور آنها آن است که از شر آن چه در امور ظاهری یا اخروی و یا معنوی ممکن است به آنان و یا دیگران وارد شود

به خداوند پناهنده شوند و این خود، پناه بردن به نامها وصفات جمالیه از جلالیه است مضامین این دعاها شاهدی آشکار بر معنی است.

أُعَوِدُكَ بِالْوَاحِدِ مِنْ شَرِكُلِّ حَاسِدٍ: این جمله از حرز تقریبا در تمام منابع آمده است. حضرت آمنه در اولین جمله فرزند عزیز خود را از شر هر حسودی خداوند سپارد.

این دستوری است که قرآن کریم در سوره فلق داده است و همه را فرمان داده که از شر برخی امور به خداوند پناه ببرید که از جمله آنها حسادت است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ مِنْ شَرِ مَا خَلَقَ وَ مِنْ شَرِ غَاسِقٍ إِذا وَقَبَ وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ وَ مِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذا حَسَدَ.

از ابتدای این حرز میتوان فهمید که آن را باید در کاغذی نوشت، در لوله فولادی قرار داد و برای حفظ کودک به او متصل نمود

۱ . نور هدایت، ج۴، ص۱۰۱.

۱ . العين، ج ۵، ص۲۴. الرَّقّ: الصحيفة البيضاء، لقوله تعالى: فِي رَةٍ مَنْشُورٍ

٢ . الصحاح، ج ۱ ص۲۰۲. . النهايه ، ج۲، ص۲۷۵. ۴ . الصحاح، ج۶، ص۲۱۵۹

خرید حرز امام جواد علیه السلام

4.5/5 - (2 امتیاز) لطفا امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *