حرز اول حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها
متن حرز حضرت فاطمه سلام الله علیها
بسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ بِرَحْمَتِكَ اسْتَغْنَيْتُ فَأغِثني ولا تكلني إلى تَكِلْنِي نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ أَبَداً وَ أَصْلِحْ لِي شَأْني كُلَّه.»
ترجمه فارسی:
ابتدا میکنم به نام خدای بخشنده مهربان ای !زنده ای قائم به امور به رحمت تو طلب فریادرس مینمایم پس بفریادم
برس و هرگز به اندازه یک چشم برهم زدن مرا به خودم وامگذار و همه امور و کارهای مرا اصلاح گردان
اعتبار سنجی حرز
در کتاب کافی شریف این حرز بدون انتساب به حضرت صدیقه آمده است و راوی از امام صادق الا نقل کرده است
که این دعای همه پیامبران در صبح و عصر بوده و عصر بوده است.
الکافی، ج ۴، ص۴۲۴.
سید بن طاووس در اقبال آن را در ضمن ادعیه روز دهم ماه مبارک رمضان آورده است. همچنین در کتابهای دیگر نیز این جملات آمده است.
بحارالانوار شبیه این دعا را از کتاب مصباح الانوار آورده و آن را دعای آخرین روزهای زندگی حضرت فاطمه زهرا و شمرده است.
متن بحار الانوار این گونه است:
مِصْبَاحُ الْأَنْوَارِ، عَنْ أَبي جَعْفَرٍ قَالَ إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم مَكَثَتْ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم سِتِّينَ يَوْماً ثُمَّ
مَرضَتْ فَاشْتَدَّتْ عَلَيْهَا فَكَانَ مِنْ دُعَائِهَا فِي شَكْوَاهَا يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيثُ فَأَعْثَنِي اللَّهُمَّ زَحْزِحْنِي عَنِ النَّارِ وَأَدْخِلْنِي لا الْجَنَّةَ وَالْحِقْنِي
بِأَبِي مُحَمَّدٍ فَكَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ لَهَا يُعَافِيكِ اللَّهُ وَ يُنقِيكِ فَتَقُولُ يَا أَبَا الْحَسَنِ مَا أَسْرَعَ اللَّحَاقَ بِاللَّهِ وَأَوْصَتْ بِصَدَقَتِهَا وَمَتَاعِ الْبَيْتِ وَأَوْصَتْهُ أَنْ
يَتَزَوَّجَ أُمَامَةَ بِنْتَ أَبِي الْعَاصِ وَ قَالَتْ بِنْتَ أُخْتِي وَتَحَنَّنُ عَلَى وُلْدِي قَالَ وَ دَفَنَهَا لَيْلًا
در مصباح الانوار از امام محمد باقر علیه السلام روایت شده که فرمودند: «فاطمه اطهر بعد از پیامبر اسلام و مدت شصت روز زنده بود
هنگامی که بیماری آن بانو شدید شد در دعای خود گفت یا حی یا قیوم به رحمت تو چنگ میزنم پس به فریادم برس خداوندا مرا از
آتش رهایی بخش و در بهشت داخل فرما و به پدرم محمد ملحق نما حضرت امیر به وی میفرمود خدا تو را عافیت میدهد و باقی میدارد فاطمه اطهر الله
هی میگفت ای ابا الحسن! من به سرعت به سوی خداوند می روم ، آنگاه در مورد صدقه ها و اثاث خانه وصیت نمود، و نیز وصیّت کرد
که امیرالمؤمنین با امامه که دختر خواهرش بود ازدواج کند تا با فرزندانش مهربانی می نماید و آن حضرت را شبانه دفن شد.
نتیجه اعتبار سنجی غیر از اینکه کتاب مهج الدعوات آن را آورده و اعتبار مهج الدعوات برای ما معلوم است نقل جملات این حرز در ادعیه
1. اقبال الاعمال، ج ۱، ص ۱۳۷
٢. العدد القوية لدفع المخاوف اليومية ، ص ۹۷
3. بحار الانوار، ج۴۳، ص ۲۱۷
مختلف خصوصا كتاب كافى شريف محرز و مسلم است و بحارالانوار نیز به نقل از مصابیح الانوار آن را به فاطمه زهرا الله نسبت داده است،
از این رو اعتبار این حرز در سطح خوبی قرار دارد.
لغات
حی در لغت یعنی آنکه اثر علم و قدرت از او بروز میکند و از اسماء الله است حیات الهی حیاتی است مطلق که اثر آن علم و قدرت بی نهایت است
به گونه ای که هیچ حیات و علم و قدرتی جدا و غیر او نیست. قیوم قائم به ذات و به خود ایستاده و برپا دارنده دائمی دیگران به گونه ای که همه به او موجودند.
رحمت: «الراء و الحاء و الميم أصل واحد يدلُّ على الرقة و العطف والرأفة. يقال من ذلك رَحِمَه يَرْحَمُهُ، إذا رَقَّ له وتعطَّفَ عليه؛ اصل واحد که دلالت بر عطوفت و رافت میکند
بخاطر رقت به حال شخص و نیازی که دارد اما نوعی از عطوفت که به واسطه آن کمالات را به دیگران میرساند و فیضش شامل حال دیگران میشود
و نیاز دیگران را برطرف میکند. اغثنی: «غوث»، کمک کردن و یاری نمودن از بلاء در هنگام شدت و گرفتاری است. و «استغاثه» طلب غوث و کمک و یاری در هنگام بلای شدید است.
نكات
بسم الله الرحمن الرحیم این حرز همچون برخی دیگر از احراز و ادعیه با این آیه قرآن شروع شده است.
تکرار آن است تکرار آن در شروع سوره های قرآن و اهمیت فوق العاده ای که در روایات به این ذکر شریف داده شده است
برای هر مسلمانی روشن و مسلم است در احادیث شروع نکردن کارها را بدون
1. معجم مقائیس اللغه ، ج ۲، ص۴۹۸
2. معجم مقائیس اللغه ، ج۴، ص۴۰۰
حرز حضرت فاطمه
گفتن (بسم الله الرحمن الرحيم) سبب ابتر شدن کار میدانند. از امام الله الرحمن الرحيم به اسم اعظم الهی رضاء اللا منقول است که بسم نزدیکتر از سیاهی چشم به سفیدی آن است.
حی و قیوم: علامه حسن زاده در هزار و یک کلمه در مورد این دو اسم الهی این طور آورده اند در غالب مقامات مقالات بیت وحی آل محمد از اسم اعظم سخن رفت در الحی القیوم شرکت دارند.
اسم «حی» تمام صفات ذاتی را در خود دارد و اسم قیوم» تمام صفات فعلی از این رو مجموع این دو اسم جامع تمام صفات الهی هستند.
برحمتک در میان اسمای الهی بیشترین تکرار در ادعیه مخصوص همین اسم و مشتقات آن است. آیات بسیاری نیز در قرآن به اهمیت این صفت از اوصاف الهی تصریح دارند.
در قرآن کریم رحمت الهی واسع معرفی و شامل همه موجودات شده است و در بسیاری از آیات معادل و هم عرض هدایت و مخصوص مؤمنان شمرده شده است.
نا امیدی از رحمت خداوند از صفات کافران و امید و درخواست آن از ویژگی مؤمنان قلمداد گشته اساس همین آیات، «رحمت» را به دو گونه خاصه و عامه تقسیم کرده اند.
که رحیمیت و رحمانیت معرف آن شده است که رحیمیت آن مختص به مؤمنان و رحمانیت، همه موجودات حتی کافران را در بر میگیرد
یا به عبارت دقیق تر رحیمیت همیشه به خاصان و رحمانیت به عموم تعلق میگیرد حال این عام و خاص بسته به محل روشن میشود مانند «ان الله بالناس لرئوف رحيم».
1 تفسیر عیاشی، ج۱، ص۲۱ .
2. رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْء» (اعراف، ۱۵۶)
3. «وَ ما أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ إِلا لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي اخْتَلَفُوا فِيهِ وَهُدى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ» (نحل:۶)؛ «هُدى وَرَحْمَةً لِلْمُحْسِنين» (لقمان، 3)
4. «وَالَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَلِقَائِهِ أُولئِكَ يَيْسُوا مِنْ رَحْمَتِي وَأُولئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيم» (عنكبوت، ۲۳)
5. «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبيلِ اللَّهِ أُولئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيم» (بقره، ۲۱۸)
6. «قالَ رَبِّ اغْفِرْ لي وَلِأَخِي وَأَدْخِلْنَا فِي رَحْمَتِكَ وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ» (اعراف، ۱۵۱)
حرز حضرت فاطمه
استغنیت مرحوم کفعمی به جای استغنیت فاغثنی» استغیث «فاغثنی آورده است و آن را دعای حضرت زهرا به نقل از سید بن طاووس ذکر کرده است
که نشانگر اختلاف نسخه میباشد در همه ادعیه ای که این دعا آمده ولی به حضرت صدیقه نسبت داده نشده «استغیث» آمده است
که خواننده را نسبت به اشتباه این نسخه از مهج الدعوات که استغنيت» مطمئن میسازد. همچنین «استغیث» با «فاغثنی بیشتر سازگاری دارد.
ولا تكلنى الى نفسي طرفة عينى ابدا این عبارت در ادعیه فراوانی آمده است به عنوان نمونه در گزارشی از امام صادق این گونه آمده است:
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيِي عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ، عَنْ سُحَيْمٍ، عَنِ ابْنِ يَعْفُورٍ، قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَقُولُ وَهُوَ
رَافِعُ يَدَهُ إِلَى السَّمَاءِ، رَبِّ لَا تَكِلْني إلى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ أَبَداً لَا أَقَلَّ مِنْ ذَلِكَ وَلَا أَكْثَرَ. قَالَ: فَمَا كَانَ بِأَسْرَعَ مِنْ أَنْ تَحَدَّرَ الدُّمُوعُ مِنْ جَوَانِبِ لِحْيَتِهِ
ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَيَّ، فَقَالَ: يَا ابْنَ أَبِي يَعْفُورٍ، إِنَّ يُونُسَ ، بْنَ مَتى وَكَلَهُ اللهُ إِلى نَفْسِهِ أَقَلَ مِنْ طَرْفَةِ عَيْنٍ، فَأَحْدَثَ ذَلِكَ الذَّنْبَ. قُلْتُ: فَبَلَغَ بِهِ كُفْراً، أَصْلَحَكَ اللَّهُ؟
قَالَ: «لَا، وَلَكِنَّ الْمَوْتَ عَلَى تِلْكَ الْحَالِ هَلَاكَ.» ابن یعفور میگوید شنیدم امام صادق در حالی که دست به آسمان بر آورده بود
ها میگفت پروردگارا مرا یک چشم به هم زدن به خودم وامگذار نه کمتر از آن و نه بیشتر و اشک از اطراف محاسن شريف آن حضرت
سپس به من رو کرد و فرمود: ای پسرابی !یعفور راستی خدای له کمتر از چشم به هم زدنی یونس بن متی را به خود وانهاد و آن عمل ناشایست
را انجام داد گفتم اصلحک الله ، او را به حال کفر برد؟ فرمود ،نه ولی مردن در این حالت هلاکت است.
بنابر نقل مصباح الانوار حضرت صدیقه طاهره مادر شدائد و ظلم هایی صلى الله که بعد از رسول اکرم بر ایشان وارد شد
این دعا را میخواندند و از مضمون حرز و استغاثه ای که در آن است میتوان فهمید که خواندن این دعا و حرز در شدائد و گرفتاریهای ،سخت مؤثر و مفید است انشاالله.
۱ . الکافی، ج ۴، ص۵۵۲.
حرز حضرت فاطمه
با اسم «الله» که رحمت عامه و خاصه دارد رحمت عامه دارد که شامل همگان است و رحمت خاصه که شامل خاصان است آغاز می کنم
ای زنده ای که به خود برپا هستی و دیگران را بر پا داشته ای فقط با رحمه خودت در هنگام شدت بلا از تو طلب یاری میکنم
(یعنی توفیق طلب یاری نیز از رحمت اوست که نصیب ما میشود. پس تو در این شدت بلا یاریم کن و هر مرا چشم بر هم زدنی به خودم و امگذار و همه اموری که مربوط به من است.
را با حکمتت سرو سامان بده و اصلاح کن(نه نفسم و نه امور مربوط به نفسم را به خودم وامگذار)
خرید حرز امام جواد علیه السلام: 09129596340