حرز کودکی امام حسن و حسین علیه السلام
این دعا در کودکی امام حسن و حسین نوشته شده است تا از بلایا و چشم زخم در امان باشند
حرز للإمامين الهمامين الحسن والحسين عليه السلام
قَالَ الشَّيْخُ عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ الصَّمَدِ أَخْبَرَنِي الشَّيْخُ الْفَقِيهُ جَدِي عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ بْنِ عَبْدِ الصَّمَدِ التَّمِيمِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي
وَالِدِي الْفَقِيهُ أَبُو الْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الْقَاسِمِـ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ الْمُعَاذِيُّ مَحَلَّةٌ في نَيْسَابُورَ تُنْسَبُ إِلَى مُعَاذِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ حَدَّثَنَا
أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِي قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ بنُ الْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ الْوَلِيدِ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ عَنْ أَحْمَدَ
بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ يَحْيَى بْنِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدِ عَنْ جَدِهِ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ وَ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَا حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ وَهُ
مُحَمَّدٍ الصَّادِقُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ قَالَ كَانَ النَّبِيُّ لا يُعَوذُ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ بِهَذِهِ الْعُوذَةِ وَكَانَ
يَأْمُرُ بِذَلِكَ أَصْحَابَهُ وَهُوَ هَذَا بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ أُعِيذُ نَفْسِي وَدِينِي وَأَهْلِي وَمَالِي وَ لا – وَلْدِي وَخَوَاتِيمَ عَمَلِي وَ مَا رَزَقَنِي رَبِّي
وَخَوَّلَنِي بِعِزَّةِ اللَّهِ وَعَظَمَةِ اللَّهِ وَجَبَرُوتِ اللَّهِ وَسُلْطَانِ اللَّهِ وَرَحْمَةِ اللَّهِ وَرَأْفَةِ اللَّهِ وَغُفْرَانِ اللَّهِ وَقُوَّةِ اللَّهِ وَقُدْرَةِ اللَّهِ وَبِالْاءِ اللَّهِ وَ
1. فی «ع»: رأفة الله وعزة الله وقوة الله وغفران الله وقدرة الله ، و فى البحار: رأفة الله وعزّة الله
يصُنْعِ اللَّهِ وَبِأَركَانِ اللَّهِ وَبِجَمْعِ اللَّهِ. بِرَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم وَ قُدْرَةِ اللَّهِ عَلَى مَا يَشَاءُ مِنْ شَرَ السَّامَّةِ وَالْهَامَّةِ وَمِنْ شَرَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ
وَمِنْ شَرِّ مَا دَبَّ فِي الْأَرْضِ وَمِنْ شَرَ ما يَخْرُجُ مِنْها وَ مِنْ شَرِّ ما يَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَ ما يَعْرُجُ فِيهَا وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ دَابَّةٍ رَبِّي آخِذُ بِنَاصِيَتِهَا إِنَّ
رَبِّي عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرُ وَ لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ وَصَلَّى اللَّهُ عَلَى سَيّدِنَا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ أَجْمَعِينَ.»
ترجمه فارسی حرز امام حسن و حسین
حرز دو امام بزرگوار حضرت امام حسن و حضرت امام حسین علیه السلام
روایت نموده شیخ علی بن عبد الصمد، از شیخ فقیه جد خود علی بن حسن (حسين خ. ل . ا) بن عبد الصمد تمیمی که خبر داده به
من والدم ابو الحسن فقیه که حدیث نموده به ما ابو القاسم على بن محمد بن معادى [ معاذی خ. ل.] که محله ای است در نیشابور
منسوب به معاد بن مسلم و او نقل نموده از ابو جعفر محمد بن علی که حکایت نمود به احمد بن ولید از محمد بن حسن از احمد بن عبد ولید
از محمد بن حسن، از احمد بن عبد الله برقی از قاسم بن يحيى بن حسن بن راشد از جد خود ابی بصیر و بن مسلم و آن دو گفتند:
که حدیث فرمودند به ما امام جعفر بن الصادق از پدر خود و همچنین از پدران خود از امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب که فرمودند:
پیامبر تعویذ نمودند امام تعويد نمودند امام حسن و امام حسین را به این عوده و امر فرمودند به همه اصحاب که ایشان نیز به خواندن این دعا مداومت نمایند.
ابتدا میکنم به نام خدای بخشنده مهربان پناه میدهم نفسم و دینم و منسوبانم و مالم و فرزندانم و عاقبتهای کارم و آنچه پروردگارم
به من نموده به قوت خدای تعالی و بزرگی و عظمت خدا و پادشاهی خدا و شفقت خدا و مهربانی و آمرزش خدا و قوت و توانائی خدا و به نعمتهای خدا و
۱ . في «ع»: بصنيع الله (خ ل)، و في البحار أيضا كذا.
خالق بودن به خدا و به رکن های خدا و به جامع بودن خدا و همه صفات كمال و به پیامبر خدا . و به توانائی خدا بر هر چیزی که خدا خواهد
از آزار رسانیدن گزنده ای که نکشد و گزنده ای که تلف نماید و از آزار نمودن جن و انس و از شر چیزی که حرکت نماید در زمین و از ضرر
رساندن چیزی که بیرون آید از زمین و از شر چیزی که فرود آید از آسمان و چیزی که بالا رود در آسمان و از ضرر هر چهار دست و پایی که
پروردگار من گرفته است پیشانی او را بدرستی که پروردگار من بر راه راست است و خدای تعالی بر هر چیز قادر و تواناست و نیست
قدرتی و نه قوتی مگر به خدا که بلند مرتبه و بزرگ است شفقت خدا باد بر (آقای ما) محمد و آل او همگی.
اعتبار سنجی حرز امام حسن و حسین
سند این حرز به معصوم لا متصل است مانند بسیاری از حرزهای دیگر سید ابن طاووس که این حرز را از کتاب منية الداعي على بن عبد الصمد نقل کند.
سید بن طاووس، على بن عبدالصمد را با کلمات گوناگون همچون «شيخ سعيد» على بن عبد الصمد یاد کرده و برای او ترضی نموده است
علی بن عبد الصمد از جد خود با عنوان «الشيخ الفقیه» نام میبرد خانواده علی بن عبد الصمد همگی از محدثان و فقهای شیعه هستند.
این سند به شیخ صدوق و استاد نامدارش ابن ولید میرسد و بقیه راویان سند نیز همه از نامداران شیعه هستند. در ذیل افراد سند به ترتیب آمده است:
الشيخ على بن (محمد بن على بن على بن) عبد محمد عصر ابن شهر آشوب و مور و مورد وثوق سید بن طاووس است.
بیشترین حرزهای مهج الدعوات از كتاب منية الداعى او نقل شده است. أخبرني الشيخ الفقيه جدى على بن [أبى] الحسن [على] بن عبد الصمد التميمي:
جد علی بن عبد الصمد که از علمای شیعه است و بیشتر ادعیه راعلى بن عبد الصمد در منية الداعی از او نقل می کند
قطب الدین راوندی و ابن شهر آشوب از او نقل راویت کرده اند.
قال: حدثنى والدى الفقيه أبو الحسن: خانواده علی بن عبد الصمد همگی از فقها و محدثان شیعه هستند.
قال:حدثنا أبو القاسم على بن محمّد المعاذى (محلة في نيسابور تنسب إلى معاذ بن مسلم) از شاگردان شیخ صدوقه است.
قال:حدثنا أبو جعفر محمد بن على شيخ صدوق از ارکان شیعه امامیه و صاحب یکی از کتب اربعه است.
قال: حدثني محمد بن الحسن بن أحمد بن الوليد:
استاد نامدار شیخ صدوق، شیخ قمیین در زمان خودش. قال: حدثني محمّد بن الحسن الصفارا ثقة و از بزرگان قم، صاحب کتاب معروف بصائر الدرجات است.
عن أحمد بن [أبي] عبد الله البرقى احمد بن محمد بن خالد برقى ثقة و از محدثان:
شيعه وقم
عن القاسم بن يحيى بن الحسن بن راشد برخی رجالیان او را توثیق کرده اند.
عن جده:الحسن بن راشد: برخی رجالیان او را توثیق کرده اند؟
عنأبي بصير: ابو بصیر ثقه است اما در کتب اربعه او واسطه بين حسن بن راشد
و محمد بن مسلم نشده است بلکه خود حسن بن راشد
بدون واسطه هفتاد و هشت بار در کتب اربعه از محمد بن مسلم نقل کرده است.
١ . موسوعة طبقات الفقهاء ، ج ۶، ص۲۰۰
۲ . محمد بن الحسن بن أحمد بن الوليد أبو جعفر شيخ القميين وفقيههم و متقدمهم و وجههم و يقال:
إنه نزيل قم و ما كان أصله منها. ثقة ثقة عين مسكون إليه . رجال نجاشی، ص ۳۸۳
3. إمامي، ضعيف عند ابن الغضائري والتحقيق: إنه ثقة . نرم افزار دراية النور. کثرت روایت اجلاء از او سبب توثيق او شده است
زیرا افرادی چون احمد بن محمد بن عیسی اشعری مکررا از او حدیث نقل کرده اند.
۴ . امامی ثقة على التحقيق. نرافزار درایة النور. در برخی از اسناد اصحاب اجماع (لا يروى ولا يرسل الا عن ثقة)
مانند ابن ابی عمیر هجده بار از او نقل کرده است وسائل الشيعه، ج ۱۰، ص۳۷
و محمّد بن مسلم ثقه و جليل القدر از اصحاب اجماع است.
قالا: حدثنا جعفر بن محمد الصادق علیه السلام
بعد از بررسی و تتبع روشن شد که تمام افراد سند از فقها و دانشمندان شیعه هستند.
اما در بررسی منابع حرز باید گفت که این حرز در مهمترین منابع حدیثی آمده است. در کافی شریف تعویذ دیگری از رسول اکرم صلى الله عليه وسلم نقل شده است
که برای حسنین فرمودند. برخی مضامین آن با این حرز مشترک است:
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنِ الْقَدَّاحِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ * رَقَى النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم
حَسَناً وَحُسَيْناً فَقَالَ: «أُعِيدُكُمَا بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ وَأَسْمَائِهِ الْحُسْنَى كُلَهَا عَامَّةٌ مِنْ شَرِّ السَّامَّةِ وَالْهَامَّةِ وَ مِنْ شَرِكُلِ عَيْنٍ لَامَّةٍ وَ مِنْ شَرِّ حَاسِدٍ
إِذا حَسَدَ.» ثُمَّ الْتَفَتَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم إِلَيْنَا فَقَالَ: «هَكَذَا كَانَ يُعَوذُ إِبْرَاهِيمُ – إِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ (علیه السلام)
در منابع اهل سنت نیز بعضی از این عبارات آمده است. مانند کتاب ابونعیم اصفهانی که استناد به ارکان الله در آن آمده است:
الله حدثنا أبي، ثنا عبد بن جعفر المدني ،الخشاب، قال: حدثت عن شاذة أبي المؤذن، ثنا محمد بن الليث العوفي، عن عبيدة بن الأجلح الكندي عن الطفيل
عن علي بن أبي طالب، قال: «المؤذن إذا أخذ في الأذان فهو نور الله، والإمام إذا قام في محرابه فهو عمود ،الله والقوم إذا قاموا إلى الله فهم أركان الله
فاستضيئوا ر الله واستندوا بعمود ،الله واستعينوا بأركان الله . ۲ این تعویذ در منابع شیعی به عنوان دعای قبل از خواب هم نقل شده است.
در منابع اهل سنت نیز از حضرت فاطمه دعایی برای قبل از
١ . تحف العقول، ص ۱۲۰؛ خصال، ج۲، ص۳۳۱؛ عيون الحكم، ص۱۳۸؛ عدة الداعى، ص۲۸۲؛
مصباح کفعمی، ص۴۵. ۲. اخبار اصبهان ، ح ۱۳۲۸
خواب نقل شده که عبارات آن متفاوت با تعویذ بالا است و تنها آیه «هُوَ آخِذُ بِناصِيَتِها در هر دو تکرار شده است:
أخبرني محمد بن أحمد بن الحسين بن سلام، حدثنا أبو سهل بن داود بن حسان مان بن كعب الأسدي، ثنا سليمان بن محمد أسد
ثنا مجاشع بن عمرو بن النخعي، ثنا عبد الله بن الحسن والحسن بن الحسن، عن فاطمة بنت الحسين، فاطمة بنت رسول الله صلى الله عليه وسلم قالت: علمني رسول الله الله
الله كلمات، و قال: «إذا أخذت مضجعك فقولي الحمد لله الكافي، سبحان الله الأعلى، حسبي ما شاء الله قضی، سمع الله لمن دعا
ليس من الله ملجأ، ولا وراء الله ملتجأ، توكلت على الله ربي وربكم ما من دابة إلا هو آخذ بناصيتها إن ربي على صراط مستقيم الحمد لله الذي
لم يتخذ ولدا و لم يكن یکن له شريك في الملک و لم يكن له ولي من الذل وكبره تكبيرا ثم قال النبي صلی الله علیه و آله «ما من مسلم يقولها عند منامه، ثم ينام
وسط الشياطين والهوام فتضره
نتیجه این حرز از جهات گوناگون معتبر است. در منابع متعدد با اختلاف کم آمده است و در متن آن آیات قرآن بکار رفته است.
همچنین عبارات آن در بسیاری از ادعیه آمده است. خود اهل بیت هم آن را به عنوان دعای قبل از خواب و هم تعویذ رسول اکرم الله برای امام حسن و امام حسین ع از آن بهره برده اند.
لغات
خولنی: به من عطا فرمود. خَوَّل – تَخوِيلًا [خول] الشيءَ: آن چيز را به او هُ داد، او را دارنده ی آن چیز کرد فرق تحویل و اعطا در مفردات در تخویل خواتیم عملی عاقبت کارهایم.
۱. هود، ۵۶.
٢ . عمل اليوم والليلة ابن السني) ، ح ۷۳۳
مالک خداوند است و بهره برداری به دست انسان است. مثل آیه: (وَلَقَدْ جئْتُمُونَا ما نَرَى مَعَكُمْ شُفَعاءَكُمُ الَّذِينَ زَعَمْتُمْ
أَنَّهُمْ فِيكُمْ شُرَكَاءُ لَقَدْ تَقَطَّعَ بَيْنَكُمْ وَضَلَّ عَنْكُمْ ما كُنْتُمْ تَزْعُمُون.
السامه: ما يَسُمُّ ولا يقتل مثل العقرب و الزنبور و نحوهما. سامه آن است که مسموم میکند ولی معمولا کشنده نیست
مانند زنبورو عقرب الهامة: كلّ ذات سمّ يقتل، وقد يقع الهوام على ما يدبّ من الحيوان وإن لم يقتل، كالحشرات.
العامة: القحط العام يعم جميع الناس قحطی که همه مردم را فرا میگیرد در معانی الاخبار حدیثی از امام صادق در معنای کلمات بالا آمده است:
باب معنی السامة والهامة والعامة واللامة أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَ بْنِ جَعْفَرِ عَنْ غَيْرِ وَاحِدٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ
سُلَيْمَانَ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ قَوْلِ رَسُولِ اللَّهِ ص أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ السَّامَّةِ وَالْهَامَّةِ وَالْعَامَّةِ وَاللَّامَّةِ
فَقَالَ السَّامَّةُ الْقَرَابَةُ وَ الْهَامَّةُ هَوَامُ الْأَرْضِ وَ اللَّامَّةُ لَمَمُ الشَّيَاطِينِ وَالْعَامَّةُ عَامَّةُ النَّاسِ، سلیمان بن خالد از امام صادق ان روایت نموده که
شخصی از آن حضرت درباره قول پیامبره پرسید که فرموده خدایا پناه میبرم به تو از گزند «سامه و هامه و عامه و لامه» در پاسخ فرمود:
«سامه» خاصه و نزدیکان و «هامة»، حشره زهردار، «لامه»، همدم شدن با شیطان ، و عامه مردم عادی می باشند.
توضیح و تفسیر متن حرز امام حسن و حسین
بنام «الله» که رحمن است و رحیم رحمت عامه دارد و رحمت خاصه. رحمتی که به همه موجودات میرسد و رحمتی که مختص به مومنین است. بنام
۱ . انعام، ۹۴.
۲ . النهاية، ج ۲، ص ۴۰۴ (سمم) همچنین ج ۳، ص ۳۰۲ (عمم) و همچنین ج ۵، ص ۲۷۵ (همم).
«الله» که رحمان و رحیم است پناه میدهم نفس و دین و اهل و عیال فرزندان و مالم و خاتمه و پایان کارهایم را آن کارهایی که خوب بوده
و بر آنها ختم و امضای تو خورده است چون با شرور جدید ممکن چون با شرور جدید ممکن است آن خیرها و اعمال صالح از بین برود.
پناه میدهم همه اینها را و آنچه پروردگارم روزیم کرده است و برای بهره وری امانتا و موقتاً در اختیارم قرار داده است به عزت الله و عظمت
و جبروت وسلطان و رحمت و رأفت و غفران و قوت و قدرت و صنع و ارکان و جمع الله چون اسماء عزت و عظمت و جبروت و سلطان و سیطره
و قهر و غیره سیطره و قهر نسبت به دشمن و اسماء رحمت و رافت و غفران و آلاه و انس و الفت نسبت به من دارند و اگر شامل این اسماء
شوم دافعه دشمنان و حافظ من و منصوبات من هستند و پناه میدهم آنها را به رسول الله و قدرت الله بر آنچه مشیت اوست. پناه بر آنچه مشیت
اوست میباشد از شر هر گزنده غیر کشنده و از هر گزنده کشنده و از شر جن و انس و از شر آنچه در زمین حرکت میکند و از شر آنچه از زمین خارج میشود.
معلوم میشود موجوداتی که در زمین میروند و یا از آن خارج میشوند هر
کدام شروری دارند که باید از آنها به خدا پناه برد و از شر آنچه از
آسمان نازل میشود و آنچه در آسمان عروج میکند و از شر هر جنبنده ای که پروردگارم موی پیشانی اش کنایه از سر رشته امورش که پروردگارم
موی پیشانی اش را در دست قدرت خود گرفته و به هر میخواهد میکشاند چرا که پروردگارم بر صراط مستقیم است و بر هر کاری تواناست
و هیچ کاری تواناست و هیچ حرکتی و منشاء حرکتی نیست مگر به الله که علی و عظیم است و علوّ و عظمت دارد و صلوات خدا بر محمد و آلش
باد معلوم میشود رسول الله واسطه فیض برای پناه دادن از شرور و در امان بودن از شرور است است. ممکن است سوال شود وقتی که ما خود
را به عزت و قوت و سلطان و غیره از اسماء الله سپردیم دیگر چه نیازی به اعاده و پناه دادن به رسول الله است.
در جواب باید گفت که ما ز از طریق رسول الله به عزت و سلطان و جبروت الله نمیرسیم بلکه خود
او مظهر تام اسماء الهی است که انوار الهی از طریق او به ما می رسد. او از طريق كلمات عزت و قدرت و سلطان
و جبروت و آلاه و تفاوت آنها کار شود. عروج و نزول و شر ما ينزل و ما يعرج، به چه معناست؟ این هم جای کار و بررسی دارد.
نكات حرز امام حسن و حسین
حرز امام حسن و حسین
ارکان الله مراد از ارکان خدای تعالی صفت های ثبوتیه کمالیه است که عمده و منشأ سایر صفات است و میتواند بود که مراد انبیا و اوصیا و ائمته باشد
که همگی ارکان دین خدایند و محتمل است که رکن به معنی عزّت و قوت باشد. اعوذ بجمع الله در ادعیه زیادی آمده است.
ملاصالح مازندرانی می گوید: مقصود از جمع الله ملائکه مقرب و انبیاء مرسل و مجاهدان في سبيل الله است. البته ملاصالح در جای دیگر شرح
خود بر کتاب کافی جمع ملائکه و انبیاء و ارکان «الله» را اوصیاء و اولیاء تفسیر میکند.
مرجوم مجلسی در مرآه العقول سه احتمال در معنای «جمع الله » داده اند:
۱. ذات الهی که همه کمالات را دارا است. ۲. سپاه الهی. ۳. مجموع اسماء صفات الهی
مرحوم محدث نوری نیز در مستدرک روایتی را امام صادق علیه السلام نقل کرده که «مجمع
الله يعني بكل الله
كان يعوذ و كان يامر نشان از تاکید و استمرار این تعویذ در سیره رسول اکرم دارد. بنابراین این تعویذ صرفا یک حدیث نیست بلکه سنت
رسول اکرم صلی الله علیه و آله است.
١ . في النهاية وأركان كل شيء جوانبه التي يستند إليها ويقوم بها.
۲ . شرح کافی (ملاصالح مازندرانی)، ج۱۰، ص۳۶۱.
۳ . شرح کافی ملاصالح مازندرانی، ج ۱۰، ص ۴۰۹
۴ . مرآة العقول، ج۱۲، ص۴۵۸. ۵ . مستدرک الوسائل، ج ۹، ص۲۳۱.
كَانَ يَأْمُرُ بِذَلِک أَصْحَابَه: امیر المومنین علیه السلام می فرماید که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم امر کردند که اصحابشان این حرز را بگویند.
خواندن آن در همه جا خصوصا قبل خواب توصیه شده است.
این تعویذ را باید در کاغذی نوشت و همراه طفل نمود و همچنین قبل از خواب آن را خواند.
خرید این حرز و سفارشش را با ما تماس بگیرید 09129596340
فروش ویژه حرز امام جواد علیه السلام