استخاره آنلاین و آداب استخاره گرفتن
نحوه گرفتن استخاره آنلاین:
1. ابتدا مبلغ اندکی برای صدقه بزارید کنار
2. سه مرتبه صلوات بفرستید
3. سه مرتبه سوره توحید را بخوانید
4. نیئت کنید و دکمه استخاره را کلیک کنید
برای گرفتن استخاره بر روی گزینه بالا کلیک کنید☝️
نماز استخاره:
ابتدا وضو بگیرید و نیئت کنید دو رکعت نماز استخاره می خوانید.
بعد از نماز دعای استخاره را در سجده بخوانید
دعای استخاره؟
سر به سجده بگذارید و در حالت سجده 100 مرتبه این دعا را بخوانید
اَستَخیرُ اللهَ بِرحمَتِه خِیرةً في عافية
استخاره چیست؟
استخاره یکی از روشهای قدیمی در فرهنگ اسلامی است که به افراد کمک میکند تا در تصمیمگیریهای مهم,
به راهنمایی الهی متوسل شوند. این عمل به معنای درخواست از خداوند برای هدایت به بهترین گزینه است.
اگر شما در مورد یک تصمیم خاص در حال فکر کردن هستید، ممکن است بخواهید بیشتر در مورد چگونگی انجام استخاره یا شرایط آن صحبت کنیم.
استخاره در لغت به معناى «طلب خير کردن» است، و کسى يا چيزى که از آن طلب خير مىشود به صورت مفعول فعل «استخار» مىآيد.
ابن ادریس در سرائر مىگويد: «استخاره در کلام عرب دعا است». او به نقل از یونس بن حبیب لغوى مىگويد: معناى «استخرت الله» اين است
که از خدا خواستم مرا به بهترين چيزى که قصد مىکنم موفق بدارد.
در روایاتی امام صادق(علیه السلام) مؤمنان را پیش از مشورت با آگاهان به خیرجویی از پروردگار فرا می خواند و می فرماید:
«إِذَا أَرَادَ أَحَدُکُمْ أَمْراً فَلَا یَسْتَأْمِرْ أَحَداً حَتَّی یُشَاوِرَ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی فِیهِ قُلْنَا وَ کَیْفَ یُشَاوِرُ قَالَ یَسْتَخِیرُ اللَّهَ فِیهِ أَوَّلًا ثُمَّ یُشَاوِرُ فِیهِ فَإِذَا بَدَأَ بِاللَّهِ أَجْرَی اللَّهُ الْخِیَرَةَ عَلَی لِسَانِ مَنْ أَحَبَّ مِنَ الْخَلْقِ»
چون یکی از شما در پی کاری برآمد، باید پیش از مشورت با مردم، با پروردگار بزرگ رایزنی کند.
یکی از حاضران پرسید فدایت شوم رایزنی خداوند چیست؟
امام علیه السلام پاسخ داد:
نخست ازخداوند طلب خیر می کنی، آنگاه به مشورت با مردم می پردازی. زیرا وقت کاری با خداوند آغاز شود. پروردگار خیر را بر زبان بندگانش جاری می سازد.
اما استخاره هایی که امروزه بین عدهای از مردم رایج است ریشه های روایی دارد و در روایات به انواع استخاره ها مثل استخاره ذات الرقاع، با قرآن، با تسبیح و… اشاره شده است.
مثلا راوی می گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: تصمیم بر کاری گرفتم و از خدا درخواست خیر در آن کار را کردم
اما مرددم و هر دو طرف کار یعنی انجام دادن یا ندادن آن برایم واجد اهمیت است در چنین صورتی چه کنم؟ حضرت فرمود:
نخست اقامه نماز کن سپس هر چه به قلبت خطور کرد بدان عمل کن و قرآن را باز نموده و به اول چیزی که برخورد می کنی عمل کن.
صاب جواهر ضمن بحث طولانی در مورد انواع استخاره و نقل قول فقها در رد و قبول روایات مربوطه می گوید: از باب تسامح در ادله سنن می شود
جمیع اقسام استخاره را مشروع دانست، گر چه دلیل برخی از آنها ازنظر سند ضعیف باشد.
و در مورد استخاره ذات الرقاع از ((مفتاح الکرامة)) نقل می کند که ((ابن طاووس)) ادعای اجماع در این استخاره نموده است.
توصيه قبل از انجام هر عمل
رواياتى که استخاره را در معناى ذکر و دعا به کار برده و اختصاصى به مورد شک ندارند؛ مانند روايات معتبرى که شيخ صدوق در کتاب من لایحضره الفقیه آورده است:
امام صادق (علیهالسلام) فرمودند: هيچ بندهاى از خدا هفتادبار به اين صورت استخاره نمىکند مگر اينکه خدا به او خير مىدهد؛
بگويد: «اى بيناترين ناظر، و اى شنواترين شنوا، و اى سريعترين حسابرس، و اى رحيمترين بخشنده
و اى حاکمترين حکمکننده، بر محمد و اهلبیتش درود فرست و در فلان کار برايم خير پيش آور
در روايت ديگرى امام صادق (علیهالسلام) درباره استخاره فرمودند:
انسان در آخر سجده نماز صبح (يا نافله صبح) صد و يکبار استخاره کند (استخير الله بگويد) و حمد خدا گويد و صلوات بر پيامبر و آلش بفرستد
سپس پنجاهبار استخاره کند، سپس حمد خدا گويد و صلوات بر پیامبر و آلش فرستد و صد و يکبار را تمام کند.
در اين دو روایت لفظ استخاره در کلام امام استعمال شده است و در هر دو، دعا و ذکر را به عنوان روش طلب خير بيان کرده است.
روايات ديگرى نيز وجود دارد که همين معنا در زبان راوى روايت نيز به کار رفته است:
مرازم از امام صادق (علیهالسلام) روايت کرده است که فرمودند: هرکس خواست کارى را انجام دهد، ابتدا دو رکعت نماز بخواند
سپس حمد خدا و ثناى او گويد و صلوات بر پيامبر فرستد و بگويد: «خدايا اگر در اين کار خيرى براى دین و دنياى من است
آن را برايم آسان و مقدر کن، و اگر اينطور نيست، آن را از من دور گردان». مرازم مىگويد پرسيدم: چه سورهای در نماز بخوانم.
حضرت فرمود: هر سورهاى خواستى؛ اگر خواستى قل هو الله و قل يا ايها الکافرون را بخوان که قل هو الله معادل ثلث قرآن است.
نيز از امام صادق (علیهالسلام) روايت شده است که هرگاه مىخواستند عبدى يا حيوانى بخرند يا حاجت کوچکى يا کار آسانى داشتند
هفتباراستخاره مىکردند و اگر امر مهمى بود، صدبار استخاره مىکردند.
باید به این مطالب توجه ای کرد که این محتوا باید حتما خوانده شود تا اگر شک یا شبهه ای در مورد استخاره داریم برطرف شود و معنای درست
استخاره را بشناسیم و با چشم باز به سراغ استخاره برویم تا خدایی نکرده سوء برداشت نداشته باشیم و نظر خدا رو همیشه در اولویت هامون قرار دهیم.
نتیجه گیری:
با بررسى ادله استخاره قرآنى، روشن شد که براى اين نوع استخاره نمىتوان دليل معتبر شرعى اقامه کرد
به اين معنا که منسوب کردن نتيجه استخاره به خداوند، توجيه شرعى ندارد و کارى که مستند به اين نوع استخاره باشد، حجيت و قابليت دفاع در محضر خدا را دارا نيست.
براى رهايى از شک و ترديد، توصيههاى فراوانى در روايات معتبر وارد شده است. دربعضى از روايات به نماز استخاره و ذکر و دعا، مخصوصاً
در مکان مقدسى مثل مسجد توصيه شده و سپس عمل به موردى موجه شمرده شده که در ذهن محبوبتر و تمايل بيشترى نسبت به آن است.
در بعضى روايات ديگر، مثل صحيحه هارون بن خارجه، امام توصيه مىکند که از خدا طلب خير کند و سپس مشورت کند که خدا خير را به زبان هرکس از خلق که بخواهد جارى مىکند.
قطعاً انسان پس از تفکر، مشورت و طلب خير از خدا، به يکى از دو طرف شک تمايل اندکى خواهد يافت و قطعاً عقل او يک طرف را برتر از طرف ديگر احتمال خواهد داد.
از عقل و روايات برمىآيد که عمل به همين احتمال، بهترين راهى است که مىتوان در دوراهىها انتخاب کرد
اما اگر انسان با راههايى که گفته شد به هيچ طرف متمايل نشد، به اين معنا که نزد او هيچ طرف از نظر عقلى و شرعى برترى نيافت
از آنجا که مجبور به انتخاب يکى از دو راه است، به هر طريقى مثل قرعه مىتواند يکى از اين دو راه را انتخاب کند.
با توجه به روایت یسع قمی و روايات بحار، يکى از راههايى که ممکن است در چنين حالتى مورد تأييد معصومان باشد، استفاده از قرآن است.
استخاره آنلاین از سایت اسرارالشفاء
در چنين موارد نادرى، به اين دليل که انتخاب هيچ طرف تفاوتى ندارد، مىتوان به نيت رجا از اين راه استفاده نمود. با اين بيان، مشخص مىشود
که تعيين يک راه به وسيله قرآن، به هيچ وجه نشان دهنده اعلام الهی نيست، بلکه راهى پيشنهادى براى خروج شخص از ترديد و شک است.
امام در مقام بيان راهحل در موارد ترديد، به نماز، ذکر و مشورت توصيه مىکند، در حالى که اگر استخاره با قرآن اعتبار مىداشت
راهى بسيار واضحتر و سهلالوصولتر به مقصود بود. وقتى با گشودن قرآن، شک و ترديدها برطرف مىشود و دشوارىِ بلاتکليفى خاتمه مىيابد
چرا در روايات صحيح به آن اشارهاى و در کتب روايى اصلى به آن توصيه واضح نشده است تا شيعيان به راحتى از شکهاى فکرى رهايى يابند
اين در حالى است که اگر چنين توصيههايى از ائمه رسيده بود، روايات بسيارى از اجلاى روات و محدثين نقل مىشد؛ در حالى که کتب معتبر
مملو است از توصيه به طلب خير از خدا و رضا به آنچه خدا مقدر کرده و رفع دودلى از يکى از راههاى ذکر شده است.
به عبارت ديگر، براساس عقل و روايات، ترجيح ناشى از عقل يا شرع، هرقدر اندک باشد، براستخاره مقدم است
و استخاره تنها در جايى مىتواند کمک کند که هيچيک از دو طرف ترديد، کوچکترين ترجيحى بر طرف ديگر نداشته باشد.
نکته مهم پايانى از روايت يسع قمى اين است که امام خود، متولى استخاره نمىشود، بلکه تنها راوى را به انجام آن راهنمايى مىکند.
با توجه به اينکه هيچ روایت ديگرى نيز وجود ندارد که وکالت دراستخاره را توصيه کرده باشد، عمل بر طبق روايت تهذيب
که بهترين دستاويز براى اين نوع استخارهها است، اقتضا دارد در روش نيز الگو قرار گيرد و خودِ شخص به گشودن مصحف اقدام کند.
بسیارعالی بود .چون در کتاب استخاره خوانده بودم استخاره مشورت با خداست وزیبا توضیحات شما به این نتیجه رسیدم که یک نوع تفعل است و و شما مثلأ معنی آيه ای را از قرآن در نطر گرفته و اگر پاسخ آن منطقی بود استفاده کنم نه به عنوان جواب مذاکره با حق تعالی. و تشکر از متولیان این برنامه فريدون کرمی چمگردانی