عطاری آنلاین اسرارالشفاء ❤️+ مطالب و محصولات فرهنگی و مذهبی در عطاری آنلاین

حرز امام حسین (ع) ❤️ آداب و خاصیت حرز امام حسین

حرز امام حسین

دعای حرز امام حسین علیه السلام

متن و آداب حرز امام حسین علیه السلام را میتوانید به شرح زیر مطالعه کنید

حرز آخر للإمام حسين الا بِسْمِ اللَّهِ يَا دَائِمُ يَا دَيْمُومُ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ يَا كَاشِفَ الْغَمِ يَا فَارِجَ الْهَمْ يَا بَاعِثَ الرُّسُلِ يَا صَادِقَ الْوَعْدِ

اللهُمَّ إِنْ كَانَ لِي عِنْدَكَ رِضْوَانٌ وَوُدُّ فَاغْفِرْ لي وَمَنِ اتَّبَعَنِي مِنْ إِخْوَانِي وَ شِيعَتِنِي وَطَيِّبْ مَا فِي صُلْبِي بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ وَصَلَّى اللهُ عَلَى سَيّدِنَا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ أَجْمَعِينَ.»

ترجمه فارسی

ای همیشگی، ای ای ازلی ای ،زنده ای قائم به ذات، ای برطرف سازنده اندوه ای فرج دهنده از هم ای برانگیزنده، رسولها ای راستگوی در وعده نمودن.

خداوندا اگر خشنودی و دوستی خواهی پس بیامرز مرا و کسی که از من تبعیت نموده از برادران و همراهان من و پاک و نیکو گردان چیزی

را که در صلب من [قلب من] است به سبب رحمتت ای رحم کننده ترین رحم و درود کننده ها و رحمت خداوند بر محمد و آل او باد.

اعتبار سنجی

در عیون اخبار الرضاء و کمال الدین ،صدوق اعلام الورى طبرسی و قصص الانبیاء راوندی حدیثی از رسول اکرم له و سلم آمده است

ضرت امام ذکر شده که در آن نام امام حسین و امامان بعد از آن و دعای مخصوص هر امام نیز آمده است. این حرز نیز در آن آمده است.

حدیث «عيون» حدیث مشهوری است که در آن امام حسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» خوانده شده اند.

بخشی از این حرز دعای امام سجاد و بخشی دیگر به عنوان دعای امام باقر علیه السلام ذکر شده است.

کفعمی تمام این دعاها را به ترتیب آورده است و استناد این دعا را به
رسول اکرم صلوات الله علیه و آله صحیح می‌داند:
[ ال أدعية تنسب إلى الحسين و التسعة من والده علیه السلام]

و لنختم هذه الأدعية بأدعية تنسب إلى الحسين علیه السلام و إلى التسعة من ولده علیه السلام نقلتها من حدیث طویل باسناد صحیح الی النبی صلوات الله علیه و آله
الْأَوَّلُ لِلْحُسَيْنِ علیه السلام وَ دُعَاؤُهُ أَنْ يَقُولَ بَعْدَ صَلَاةِ الْفَرِيضَةِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بكلماتِكَ وَمَعَائِدِ عَرْشِكَ وَسُكَّانِ سَمَاوَاتِكَ وَأَرَضِيكَ وَ أَنْبِيَائِكَ وَرُسُلِكَ أَنْ تَسْتَجِيبَ لِي فَقَدْ رَهِقَنِي مِنْ أَمْرِي عُسْراً فَأَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَأَن تَجْعَلَ لِي مِنْ عُسْرِي يُسْراً.
الثاني لِلسَّجَّادِ لا يَا دَائِمُ يَا دَيُمومُ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا كَاشِفَ الْغَمِ يَا فَارِجَ الْهَمِّ وَيَا بَاعِثَ الرُّسُلِ وَ يَا صَادِقَ الْوَعْدِ صَلِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَ افْعَلْ بِي مَا أَنْتَ أَهْلُهُ.
الثَّالِثُ لِلْبَاقِرِ اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ لِي عِنْدَكَ رِضْوَانٌ وَوُدُّ فَاغْفِرْ لي وَلِمَنِ اتَّبَعَنِي مِنْ إِخْوَانِي وَشِيعَتِي وَ طَيِّبْ لِي مَا فِي صُلْبِي بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ وَصَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدِ.

١ . عيون اخبار الرضا، ج۱، ص۶۰.

ادامه حرز امام حسین علیه السلام

الرابع للصَّادِقِ يَا دَيَّانُ غَيْرَ مُتَوَانِ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ اجْعَلْ لِشِيعَتِي مِنَ النَّارِ وقَاء وَ عِنْدَكَ رِضَى وَاغْفِرْ ذُنُوبَهُمْ وَيَرْ أَمُورَهُمْ وَاقْضِ دُيُونَهُمْ وَاسْتُرْ عَوْرَاتِهِمْ وَ هَبْ لَهُمُ الْكَبَائِرَ الَّتِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُمْ يَا مَنْ لَا يَخَافُ الضَّيْمَ وَلَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلا نَوْمُ اجْعَلْ لِي مِنْ كُلِّ غُمَّ فَرَجاً وَ مَخْرَجًا.
الْخَامِسُ لِلْكَاظِمِ لا يَا خَالِقَ الْخَلْقِ وَبَاسِطُ الرِّزْقِ وَفَالِقَ الْحَبِ وَبَارِئَ النَّسَمِ وَمُحْيِيَ الْمَوْتَى وَ مُمِيتَ الْأَحْيَاءِ وَدَائِمَ الثَّبَاتِ وَ مُخْرِجَ النَّبَاتِ افْعَلْ بِي مَا أَنْتَ أَهْلَهُ وَلَا تَفْعَلْ فِي مَا أَنَا أَهْلُهُ فَإِنَّكَ أَهْلُ التَّقْوى وَأَهْلُ الْمَغْفِرَةِ.

حرز امام حسین علیه السلام

السَّادِسُ لِلرّضَا ، اللهُمَّ أَعْطِنِي الْهُدَى وَتَبَتْنِي عَلَيْهِ آمِناً أَمْنَ مَنْ لَا خَوْفَ عَلَيْهِ وَلَا حُزْنَ وَلَا جَزَعَ إِنَّكَ أَهْلُ التَّقْوى وَأَهْلَ الْمَغْفِرَةِ. السَّابِعُ لِلْجَوَادِ * يَا مَنْ لَا شَبِيهَ لَهُ وَلَا مِثَالَ أَنْتَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ وَلَا خَالِقَ إِلَّا أَنْتَ تُفْنِي الْمَخْلُوقِينَ وَتَبْقَى أَنْتَ حَلُمْتَ عَمَّنْ عَصَاكَ وَفِي الْمَغْفِرَةِ رِضَاكَ. الثَّامِنُ لِلْهَادِي هِ يَا نُورُ يَا بُرْهَانُ يَا مُبِينُ يَا مَتِينُ يَا رَبِّ اكْفِنِي شَرَّ الشُّرُورِ وَآفَاتِ الدُّهُورِ وَ أَسْأَلُكَ النَّجَاةَ يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ.
النَّاسِعُ لِلْعَسْكَرِيِّ ، يَا عَزِيزَ الْعِزِ فِي عِزّهِ مَا أَعَزَّ عَزِيزَ الْعِزِ فِي عِزَهِ يَا عَزِيزُ أَعِزَنِي بِعِزَكَ وَ ايدني بِنَصْرِكَ وَاطْرُدُ عَنِّي هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ وَادْفَعْ عَنِّي بِدَفْعِكَ وَامْنَعْ عَنِّي بِمَنْعِكَ وَ اجْعَلْنِي مِنْ خِيَارِ خَلْقِكَ يَا وَاحِدُ يَا أَحَدُ يَا فَرْدُ يَا صَمَدُ يَا مَنْ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ.
الْعَاشِرُ لِلْمَهْدِي يَا نُورَ النُّورِ يَا مُدَبَرَ الْأُمُورِ يَا بَاعِثَ مَنْ فِي الْقُبُورِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْ لِي وَلِشِيعَتِي مِنَ الصِّيقِ فَرَجا وَ مِنَ الْهَمَ مَخْرَجاً وَأَوْسِعْ لَنَا الْمَنْهَجَ وَأَطْلِقْ لَنَا مِنْ عِنْدِكَ مَا يُفَرِّجُ وَافْعَلْ بِنَا مَا أَنْتَ أَهْلُهُ يَا كَرِيم.

نیمی از این حرز در دعای امام سجاد و نیمی دیگر در دعای امام باقر آمده است با توجه به اعتبار کتاب مهج الدعوات که جداگانه بحث شد و منابع متعددی که این حرز را ذکر کرده اند می توان اعتبار این حرز را تأیید کرد.
۱ . مصباح کفعمی، ص۳۰۴

لغات حرز امام حسین علیه السلام

من الدوام، : از دوام به معنای «ثبت» است و من صفات خداوند متعال دَيْمُومِی» یعنی ازلی در گذشته و آینده. الأصل دَيَّمُومَةٌ فَيْعَلُولَةٌ كالكينونة من الكون. در كافى شریف ضمن دعایی این کلمه آمده است يَلْهو… .» حَامِلُ الْأَشْيَاءِ بِقُدْرَتِهِ، دَيْمُومِيٌّ أَزَلِيُّ، لَايَنْسى وَلَا يَلْهُو… همچنین در توحید صدوق: «… وَلَا انْقِطَاعَ لِمُدَّتِهِ وَهُوَ الْكَيْنُونُ أَوَّلًا وَالدَّيْمُومُ أَبَدا. در مصباح المتهجد هم این لفظ در دعا آمده است.

حی و قیوم: در ادعیه بسیاری این دو اسم شریف آمده است. شرح اسماء الحسنی قشیری در مورد این دو اسم می‌گوید:
(الْحَيُّ الْقَيُّومُ) الحديث ابن ماجه و الحاكم عن أبي أمامة صلوات الله علیه و آله فيه: الاسم الأعظم في ثلاث: سورة البقرة وآل عمران و طه، قال القاسم الراوى عن أبي أمامة: التمسته فيها فعرفت أنه: (الحى القيوم) و قواه الفخر الرازي، واحتج بأنهما يدلان على صفات العظمة بالربوبية ما لا يدل على ذلك غيرهما كدلالتهما. ترجمه: ابی امامه میگوید: اسم اعظم در سه سوره است: بقره، آل عمران، طه . قاسم گوید وجه اشتراک این سه سوره اسم سه سوره اسم حی و قیوم .است فخر رازی نیز نظر او را تقویت کرده و دلیل آورده که آنچنان که این دو اسم بر عظمت خداوند بوسیله بیان ربوبیت دلالت میکنند هیچ یک از اسماء چنین دلالتی ندارند

۱ . مجمع البحرین، ج ۶، ص۶۴.

۲. اساس البلاغة ، ص۱۹۹.
. الکافی، ج۱، ص۲۰۳.
۴. توحید صدوق، ص۴۵
۵ . مصباح المتهجد، ج ۲، ص ۸۰۴.
۶ . الحي: هو الفعال الدراك حتى إن ما لا فعل له أصلا وإدراك فهوميت، وأقل درجات الإدراك أن يشعر المدرك بنفسه، فما لا يشعر بنفسه فهو الجماد والميت

فالحى الكامل المطلق هو الذي يندرج جميع المدركات تحت إدراكه، وجميع الموجودات تحت فعله حتى لا يشذ عن علمه مدرك

ولا عن فعله مفعول و كل ذلك الله تعالى، فهو الحي المطلق، وكل حى سواه فحياته بقدر إدراكه وفعله

7 القيوم صيغة مبالغة من القائم، وهو القائم بنفسه مطلقا، وهو الذى يقوم به كل موجود حتى لا يتصور للأشياء وجود ولا دوام وجود إلا به تعالى فهو القيوم لأن قوامه بذاته، و قوام کل شیء به.

شرح حال حرز امام حسین علیه السلام

قشیری ادامه میدهد دلیل حیات داشتن خداوند این است که او علم و قدرت و اراده دارد پس حیات دارد قیوم یعنی او مدبر و متولی تمام امور عالم قدرت قال الله تعالى:

«أَفَمَنْ هُوَ قائِمُ عَلَى كُلِّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ قشیری بخاطر حدیث نقل شده از ابن ماجه و… که گفته اند اسم اعظم در سه سوره بقره آل عمران و طه است گفته این دو اسم اعظمند.

در کتاب هزار و یک کلمه علامه حسن زاده آمده است نور شمس قائم به شمس است و جدای از او نیست ما قائم به حق اند و جدای از او نیستند

بلکه حق تعالی قیوم همه است لذا قيام ما سوى الله به الله ، اشد از قیام نور شمس به شمس است. قد جرب القوم أن الإكثار من ذكر: يا حي يا قيوم يا من لا إله إلّا أنت يوجب حياة العقل».

…. در غالب مقامات مقالات بیت وحی که در زبر آل محمد صلى الله عليه وسلم از اسم اعظم سخن رفت در الحی القیوم شرکت دارند. در جواب سؤال صد و سی و یکم باب هفتاد و سوم فتوحات مکیه :گوید: ما رأس اسمائه الذي استوجب منه جميع الاسماء؟
الجواب: الاسم الاعظم لا مدلول له سوى عين الجمع وفيه الحي القيوم. شرط هر یک از اسمای ذات و صفات و افعال حیات است و امهات اسماء و صفات هفت است:
حیات و علم و اراده و قدرت و سمع و بصر و کلام است که آنها را ائمه سبعة گویند و امام ائمه صفات حیات است و امام ائمه اسماء حی

که دراک فعال است فتبصر اسم مفرد محلی به الف و لام افاده استغراق و شمول میکند و جمله اسمیه بخصوص خبر محلی به الف

و لام و مخصوصا اگر کنایه در بین فاصله باشد، افادت انحصار بوجه أتم نمايد فافهم.

1. شرح اسماء الحسنى ص۳۲۸.

2. شرح منازل السائرین، ص۳۶.

قيوم فوق قائم ،است چنانکه کثرت مبانی حاکم است که هم قائم بذات خود است و هم نگهدار غیر است یعنی ما سواه قائم به او بذات خود است و هم نگهدار غیر است یعنی ما سواه قائم به او هستند به این معنی که متن اعیان است و اعیان شئون و اطوار او فهو سبحانه و كل شيء مما في السموات و الارض الممسك لهما أن تزولا و لئن زالتا ان ا من احد بعده و به این معنی ،لطیف قیصری در اول مقدمات شرح فصوص نظر دارد که فهو القيوم الثابت بذاته و المثبت لغيره.
يَا كَاشِفَ الْغَمِ يَا فَارِجَ الهم: در کتاب فروق اللغه در مورد فرق بین هم و غم آمده است:
هم، یعنی فکر کردن برای برطرف نمودن امری ناپسند و یا جلب امری دوست داشتنی اما غم معنایی است که روح و روان با آن میگیرد و منقبض می شود. به خاطر ضرری که واقع شده یا واقع میشود و یا توهم ضرر در قلب انسان به غم هنگامی که مدت آن طولانی شود حزن گویند.»

حرز امام حسین علیه السلام

ظاهرا این دعا برای برطرف شدن هم و غم است. در روایات ما ادعیه زیادی برای این امور وارد شده است مانند آنچه در کافی شریف آمده است:

عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ جَابِرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ الله في الهَمَ قَالَ تَغْتَسِلُ وَ تُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ

وَتَقُولُ يَا فَارِجَ الهَمِّ وَ يَا كَاشِفَ الا الْغَمِ يَا رَحْمَانَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَرَحِيمَهُمَا فَرَجْ هَتِي وَاكْشِفُ غَتِي يَا اللَّهُ الْوَاحِدُ الْأَحَدُ الصَّمَدُ

الَّذِي لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ اعْصِمْنِي وَطَهَرْني و اذْهَبْ بِبَلِيَّتِي وَاقْرَأْ آيَةَ الْكُرْسِي وَالْمُعَوَذَتَيْنِ ))

ترجمه: امام صادق می فرماید هنگامی که هم و مشکلی پیش آمد، غسل کنید و دو رکعت نماز بگذارید و بعد از نماز این

دعا را بخوانید صادق الوعد: قرآن در آیات متعددی در قرآن، خداوند متعال و پیامبران «صادق الوعد» توصیف شدهاند و آمده است که خداوند در وعده خود

۱ هزار و یک نکته، ص ۲۴۴ ۲ . کافی، ج۲، ص ۵۵۷.

تخلف نمی کند: (وَ اذْكُرْ فِي الكِتابِ إِسْمَاعِيلَ إِنَّهُ كانَ صادِقَ الْوَعْد الله لا يُخلف الميعاد ” لكن الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ لَهُمْ غُرَفُ مِنْ فَوْقِهَا

غُرَفُ مَبْنِيَّةٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَعْدَ اللَّهِ لا يُخْلِفُ اللهُ الميعاد ثمَّ صَدَقْناهُمُ الْوَعْدَ فَأَنْجَيْنَاهُمْ وَمَنْ نَشَاءُ وَأَهْلَكْنَا الْمُسْرِفِينَ)

رضوان و ود: خداوند نسبت به برخی ود دارد و برخی نیز نزد خداوند مقام رضوان

را دارا میباشند إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدا.

وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خالدين فيها وَ مَساكِنَ

طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوانُ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ.

اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةً وَتَفَاخُرُ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرُ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلَادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَباتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَراهُ مُضفَرًا

ثُمَّ يَكُونُ خطاماً وَ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوانُ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيا إِلَّا مَتاعُ الْغُرُورِ

۱ . مریم ، ۵۴ .
۲ . آل عمران، ۹ .
۳ . زمر، ۲۰ .
۴. انبیاء، ۰۹
۵. مریم ۶ . توبه ، ۷۲ .
۷ . حدید، ۲۰ .

فروش ویژه حرز امام جواد علیه السلام: 09129596340

4/5 - (1 امتیاز) لطفا امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *